Dinsdag 10 mei. Tijgers

10 mei 2016 - Ranthambore National Park, India

We hebben vandaag twee gamedrives. De eerste vroeg in de ochtend en de tweede vanmiddag. Om half 6 gaat de wekker. We trekken onze safarikleren aan en tegen kwart voor 6 drinken we een kopje thee in het restaurant. Dat hadden we gisteravond met de kok afgesproken.
Om 6 uur is onze jeep er, met chauffeur en gids. We rijden eerst een paar kilometer voordat we bij de ingang van het park zijn. Ik zet ondertussen de telelens op de camera. Bij de ingang van het park staan natuurlijk weer hordes verkopers die allerlei toeristische waar aan de man brengen. Iemand verkoopt hoedjes en dat komt wel goed van pas. Chris heeft er namelijk nog geen en Marijn heeft zijn hoed uit Thailand vorige week ergens in een hotel laten liggen. Na wat te onderhandelen kopen we twee hoedjes met camouflageprint. Laat die zon nou maar schijnen!
Het eerste stuk door het park gaat over een verharde weg. Het is daar erg druk. Veel brommers waar soms wel een heel gezin op zit en veel mensen die te voet onderweg zijn. Verderop blijkt namelijk een tempel te zijn waar deze mensen heen gaan om te bidden.
Het park is ongeveer 1100 km2 groot en in onderverdeeld in 10 secties. Wij gaan naar sectie 5. Bij de ingang van elke sectie worden de kaartjes gecontroleerd. Het is nu gedaan met het verharde pad. De zandpaden door het park zijn hobbelig en bobbelig. We zitten in een open jeep dus we moeten niet alleen bedacht zijn op de enorme kuilen in de weg, maar ook op de takken die over de smalle paden hangen. De gids vertelt ons dat we eerst op zoek gaan naar tijgers. We stoppen dus nog niet voor ander wild zoals de vele hertachtigen die er rondlopen. Na een tijdje rijden, als we diep in het park zitten, ziet onze gids verse afdrukken van tijgerklauwen. Spannend! Er zijn nog meer jeeps in sectie 5 en de gidsen houden elkaar op de hoogte van wat ze hebben gezien. Verderop is het prijs. Een prachtige mannetjestijger ligt op zijn gemak in het gras. De jeeps kunnen heel dicht bij hem komen. Hij draait zich eens lekker om en gaat zo liggen dat hij met zijn kont in het water ligt. Dan staat hij op en steekt het beekje over. Verderop is een tweede tijger te zien. Volgens onze gids is dat ook een mannetje. Dat zou wel eens tot vuurwerk kunnen leiden. Twee mannetjes die hun territorium willen bewaken draait meestal uit op een vechtpartij. Langzaam komen ze dichter bij elkaar maar de vechtpartij blijft achterwege.
We gaan verder met onze rit door het park. Ergens staat een hert die heel erg op haar hoede is. We blijven een tijdje staan kijken, want kennelijk ruikt het dier onheil. Maar er gebeurt niets. Een stuk verderop zien we weer een tijger, maar dit is vermoedelijk een van de twee tijgers die we al eerder hebben gezien.
Weer verderop horen we een waarschuwingskreet van een hertachtige. Er is dus waarschijnlijk een roofdier in de buurt. Maar het blijft rustig. We gaan weer verder. We rijden richting de uitgang van het park.
Als we weer terug komen in het hotel staat het ontbijt voor ons klaar. Na het ontbijt duiken we in het zwembad. Om drie uur is de volgende gamedrive dus we kunnen het nog even rustig aan doen. Om half 2 staat de lunch klaar en al om kwart voor 3 is de jeep er voor de middagsafari. Dit maal een andere chauffeur en gids. Bij de ingang van het park worden wederom twee hoedjes gekocht, ditmaal voor Stephan en Bert. We gaan dit keer naar sectie 1. We zien van allerlei wild, vooral hertachtigen. We rijden naar een open plek met water waar veel dieren zich ophouden. We zien zelfs een krokodil. Verderop zien we een Monitor lizard, een hele giftige hagedis die je met een beet kan doden. We zien ook een uil en ander gevogelte. Alles behalve roofdieren. Later horen we dat er die middag ook in sectie 4 en 5 geen tijgers zijn gespot. Alleen sectie 2 had geluk.
Als we weer terug zijn in het hotel duiken de jongens wederom het zwembad in. Maar voordat de vleermuizen verschijnen zijn ze er al weer uit.
De kok heeft vanavond buiten een tafel gereed gemaakt. Ik smeer Chris, Stephan en mezelf daarom in met anti muggenmiddel, want er zijn hier, in tegenstelling tot de eerdere plaatsen waar we waren, veel muggen. Marijn en Bert vinden het niet nodig om te smeren. Zij zijn geen favoriet bij de muggen. De kok heeft op verzoek van de jongens noodles met groenten gemaakt. Voor mij heeft hij groenten in zoetzure saus gemaakt. En voor Bert en Stephan natuurlijk weer kip.
Als we ’s avonds willen gaan slapen zien we een klein muisje door onze kamer lopen. We doen gauw alle koffers en tassen dicht zodat hij daar niet in kruipt. We hebben vandaag tijgers, krokodillen en dodelijke hagedissen gezien, maar een muis in je kamer, da’s pas echt eng!

1. Zwaan van Keulen:
    12 mei 2016
    Ja ja wat een gevaarlijk beest, de muis. Hi hi. Je bent wel weken nodig om weer bij te komen man en alle indrukken te verwerken. Veel plezier nog maar vooral een schijterijen nacht, knuf