Vrijdag 13 mei. Old vs new Delhi

13 mei 2016 - Delhi, India

Vandaag hebben we de hele dag onze bus en chauffeur tot onze beschikking. Na ons ontbijt gaan we dan ook meteen op pad. We willen vandaag een aantal belangrijke bezienswaardigheden in Delhi bekijken, zodat we het morgen rustig aan kunnen doen.
We beginnen met de grote moskee, de Jama Masjid. De bouw van deze moskee kwam gereed in 1656 en werd gebouwd in opdracht van Sjah Jahan, die ook de Taj Mahal liet bouwen. De moskee is groot en indrukwekkend. We kijken een tijdje rond (op onze sokken) en aansluitend laten we ons met een riksja door de smalle straatjes van Old Delhi rijden. Wij zijn in India al vaak geconfronteerd met stroomstoringen en weten nu ook hoe dat komt. Boven de straten hangt een wirwar aan kabels. Overal wordt afgetapt en ze hangen zo laag dat je er zomaar tegenaan kunt lopen.
Onze tocht met de risksja duurt ongeveer een half uur. Bert en ik zitten samen in een riksja en de jongens delen ook een riksja. Het is nog vroeg, nog niet alle winkeltjes zijn open. Toch is het al een drukte van jewelste.
Na ons fietsavontuur worden we naar het herdenkingsmonument van Mahatma Gandhi gebracht. Midden in het chaotische Delhi is een oase van rust gecreëerd. Een grote, keurig onderhouden tuin met in het midden een herdenkingsplek met een fakkel. Een drietal medewerkers leggen zorgvuldig bloemen op een strak vormgegeven marmeren tombe. De bloemen worden in cirkels op de tombe gelegd. We staan stil bij het monument en lopen een stukje door de tuin. Als we weer terug naar onze bus lopen stoppen we even voor een verfrissend drankje. Het is vandaag weer extreem warm.
We gaan door naar een andere belangrijke plek, de Humayun tombe. Ook dit is weer een grafmonument, omringd door een grote, goed onderhouden tuin. Toen Bert en ik in 2003 in India waren zijn we hier ook geweest, maar het is inmiddels zo opgeknapt dat ik het niet meer herken.
Voordat we naar onze laatste bestemming voor vandaag gaan, gaan we eerst lunchen. We worden naar een chique tent gebracht, maar daar hebben we weinig zin in. In plaats daarvan gaan we naar een chinees en bestellen allemaal een soepje. Die moeten we zelf met een flinke hoeveelheid zout op smaak brengen want die smaakt echt nergens naar.
Dan gaan we op weg naar iets wat voor mij de mooiste bezienswaardigheid van Delhi is, de Lotustempel. Dit is een tempel die in 1986 werd gebouwd in de vorm van een grote witte lotusbloem. Hier is elk geloof welkom en je mag in de tempel elke god aanbidden. Zo hoort het! Toen we hier in 2003 waren konden we gewoon naar binnen lopen. Nu word je via een bepaalde route geleid en zijn er strenge veiligheidsvoorschriften. Dat geldt overigens voor bijna elk gebouw dat we aandoen deze reis. Jammer dat het nodig is. We zitten even in de modern ingerichte tempel en genieten van de rust en de koelte. Dan gaan we terug naar de bus die ons weer naar het hotel brengt. Onze chauffeur had zijn route vandaag zo uitgestippeld dat we alle belangrijke dingen hebben gezien. Naast de bezienswaardigheden die we hebben bezocht hebben we ook India gate, het parlementshuis, de woning van de minister president en de ambassades gezien. Alles behalve het rode fort. Daar is geen mogelijkheid om te parkeren, dus daar gaan we morgen op eigen gelegenheid heen.
Misschien zien we de chauffeur en de gids vandaag voor het laatst. Morgen hebben we een vrije dag en het is nog niet zeker of onze eigen chauffeur ons naar het vliegveld brengt. We nemen afscheid, maken nog wat foto’s en geven een dikke fooi.
We hebben vanavond een afscheidsdiner in ons hotel, maar dat is pas om 9 uur. Het is nu 5 uur dus we besluiten om ons nog even te goed te doen aan een kipburger bij de McDonalds. De rest van de avond doen we het rustig aan. Als ons afscheidsdiner wordt opgediend hebben we eigenlijk geen van allen heel veel honger.