Duiken

17 augustus 2017 - Hurghada, Egypte

De wekker gaat alweer op tijd. Vandaag gaan we duiken. Niet alleen onze ervaren duiker Bert zal vandaag de dieptes van de Rode Zee gaan verkennen, maar ook Chris en Stephan gaan de plomp in. Vorig jaar hebben zij hun duikbrevet gehaald en vandaag gaan ze voor het eerst tussen koraalriffen en tropische vissen duiken. Marijn wil niet achterblijven. Hij gaat een introductieduik doen.

We worden om kwart over 8 met een busje opgehaald en naar een andere locatie in Hurghada gebracht. Onze lokale reisagent heeft de duik voor ons geregeld, dus we weten niet wat we aan gaan treffen. De eerste indruk is niet al te best. De duikschool is gevestigd in een houten hutje dat op instorten staat en het zwembad, waarin kennelijk geoefend moet worden, staat leeg. Nadat we wat formulieren hebben ingevuld worden we naar een boot gebracht. Die maakt een betere indruk. Het is een prachtige boot, voor zover ik kan beoordelen nog niet zo oud. Er melden zich veel mensen op de boot. Na ongeveer een uur, als de boot bijna vol is, vertrekken we. We varen naar een rif een stuk verder in de Rode zee. Zodra het anker is uitgegooid (of eigenlijk zodra de boot is vastgeknoopt aan een andere boot) springen er meteen een aantal zwemmers en snorkelaars het water in. Bert, Chris en Stephan krijgen instructies en maken zich klaar voor hun eerste duik. Een stukje verder in het water springen dolfijnen in het rond.

De meeste mensen op de boot doen een zogenaamde introductieduik. Zij hebben nog nooit eerder gedoken en worden één voor één, aan de hand van de instructeur, mee onder water genomen. Zo ook Marijn. Hij zit ongeveer 20 minuten onder water. De eerste introductieduik is om te wennen en gaat niet zo diep. Marijn had wat problemen met het klaren van zijn oren maar verder ging het prima. Een onderwaterfotograaf heeft prachtige foto’s gemaakt van zijn duikavontuur. Bert, Chris en Stephan zitten met een groepje van zes onder water en blijven ongeveer 35 minuten beneden.

Als iedereen een keer gedoken heeft wordt de lunch geserveerd. Daarna varen we een stukje verder naar een ander rif waar een tweede duik gemaakt zal worden. Dit keer zijn de heren met duikbrevet maar liefst 55 minuten onder water. Marijn maakt ook een tweede duik en ziet zelfs een rog.

Het is al tegen het eind van de middag als we terugvaren naar de kust. Als de logboeken zijn ingevuld en zijn voorzien van een stempeltje worden we teruggebracht naar ons hotel. Alsof de jongens nog niet genoeg hebben van het water, duiken ze meteen het zwembad in. Het zwemplezier is echter van korte duur want de glijbanen gaan al op tijd dicht.

Wij brengen nog wat tijd door in de lobby, waar de drankjes gratis zijn en de wifi goed werkt. Natuurlijk eten we vanavond weer in de vreetschuur waar we ons al wurmend tussen de Arabieren en westerlingen tegoed doen aan al dat Egyptisch lekkers.