Donderdag 12 mei. Als Diana op een bankje.

12 mei 2016 - Agra, India

We kennen allemaal die foto wel waar prinses Diana op een bankje voor de Taj Mahal zit. Nou, ik ben vastbesloten om vandaag zo’n foto van mezelf te laten maken. Ik heb eerder geschreven dat Ranthambore voor mij het hoogtepunt van deze reis was, maar vandaag doet daar zeker niet voor onder. We gaan de Taj Mahal bekijken bij zonsopgang. Dus dat betekent vroeg uit de veren. De wekker gaat om kwart voor 5 en een half uurtje later worden we opgehaald. Er gaat vandaag een gids mee die ons rondleidt door de Taj Mahal.
Keizer Shah Jahan liet dit prachtige witte mausoleum bouwen in 1631, nadat zijn derde vrouw stierf tijdens de bevalling van hun 14e kind. Het gebouw bestaat uit wit marmer dat ongeveer 300 kilometer verderop gehaald werd. In dit marmer zijn weer prachtige bloemmotieven ingelegd. Dit werk moest helemaal handmatig gebeuren. Het duurde destijds al maanden om de blokken marmer met koeien of olifanten in Agra te krijgen en ook het inleggen van de motieven duurde lang. De Taj Mahal is helemaal symmetrisch gebouwd en ook de bijgebouwen zijn exact symmetrisch. Binnenin de Taj Mahal staan twee tombes, keizer Shah Jahan en zijn vrouw.
Het had niet veel gescheeld of aan de overkant van de rivier had een zwarte Taj Mahal gestaan. De keizer was vastbesloten om voor zichzelf, als tegenhanger van de witte Taj Mahal, een zwart exemplaar te bouwen. Zo ver mocht het echter niet komen. De keizer werd gevangen genomen door het 14e kind en kon zijn plannen dus niet meer ten uitvoer brengen!
Wij maken uitgebreid foto’s van het wondermooie gebouw. En ja, ik mag op het bankje zitten waar prinses Diana ook zat.
Na ons bezoek aan dit wereldwonder gaan we terug naar het hotel voor ons ontbijt. Dan pakken we onze koffers in en reizen door naar de volgende bestemming. In Agra bezoeken we nog een fabriek waar marmer bewerkt wordt. Het is hetzelfde marmer als waar de Taj Mahal van is opgebouwd en wordt nog steeds op dezelfde manier ingelegd met mooie patronen.
Dan reizen we door naar Delhi. Terug naar de stad waar we onze rondreis begonnen. De weg is goed en hoe dichter we bij Delhi komen hoe meer nieuwbouw we zien. Deze omgeving lijkt op de verste verte niet op Rajasthan, waar de mensen in krotten wonen en waar de open riolen voor de huizen langs lopen. Nee, dit is eerder het Almere van India.
Eenmaal aangekomen checken we weer in in het Blueberry hotel. We bezoeken Karol Bagh, een drukke markt om de hoek bij het hotel. We banen ons een weg door de drukte. Van alle kanten komen auto’s, tuk tuk’s, riksja’s en heel veel brommers. We hebben inmiddels geleerd hoe je hier moet oversteken. Je loopt gewoon de weg op en hoopt dat alle vervoermiddelen om je heen rijden. En dat gaat altijd goed. Er wordt constant getoeterd maar niemand wordt boos.
Bij een van de kramen wordt Marijn’s aandacht getrokken door een t-shirt met de Engelse vlag. Marijn is gek van Londen, dus dat t-shirt wil hij graag hebben. Chris en Stephan zien ook shirts die hen wel aanstaan en voor nog geen € 6,00 scoren we drie leuke t-shirts.
Er worden voornamelijk kleren, schoenen en tassen verkocht op de markt van Karol Bagh. Maar aan de kant van de straten is het één grote automarkt. Honderden auto’s staan hier op de markt te koop. Wat mij vooral opvalt is dat hier de Dacia Duster een Renault Duster is. Precies dezelfde auto, maar dan een echte Renault. Ik heb er al een aantal gefotografeerd. Misschien kan mijn eigen Renault garage er ook wel eentje leveren!
We eten ’s avonds een “thali” in een hip restaurantje in de drukke straatjes van Karol Bagh. Thali is een gerecht waar je allerlei Indiase dingen krijgt. We hebben dit al eerder op en de jongens vinden het heerlijk.

1. Zwaan van Keulen:
    13 mei 2016
    Nou ik kinders wat een reis. Geweldig! Nu bijkomen, lekker eten drinken en dan weer op naar Winschoten. Dat wordt me een cultuurschok. Fijne dagen nog en goede reis terug, liefs en dikke smok van ons, Jampie en Zwaan