Ons syn nie op vakansie. Ons syn op reis.

16 augustus 2018 - Citrusdal, Zuid-Afrika

Heerlijk, een hotelbed na een paar lange reisdagen. Om 5.40 uur gaat de wekker al. We kleden ons snel aan en maken de jongens wakker, die een stukje verderop op de zesde verdieping hun eigen kamer hebben. Ze hebben gisteravond instructies gekregen om niet al te veel uit hun rugzakken te halen en alles, voor zover mogelijk, klaar te maken voor vertrek. Met het hotelpersoneel hebben we afgesproken dat we al om 6 uur kunnen ontbijten. Het restaurant gaat namelijk pas om half 7 open.

De ontbijtzaal is nog helemaal leeg als wij arriveren. Het ontbijt wordt net klaargezet en de eitjes worden vers voor ons gebakken. Marijn tikt een rauw ei kapot in de veronderstelling dat het een gekookt ei was. Hij ruilt hem snel om voor een gekookt ei en strooit er per ongeluk suiker over in plaats van zout. Genoeg gekluns voor de hele dag.

Na het ontbijt pakken we onze laatste spullen in en lopen naar het kantoor van Nomad. Gisteren hebben we al uitgezocht waar we moeten zijn, dus we lopen geen vertraging op.Ter plekke moeten we nog wat formulieren invullen en ondertekenen. Onze truck zit vol met avonturiers die gaan kamperen. Gelijktijdig vertrekt er nog een truck met reizigers die in lodges slapen, maar verder wel dezelfde reis doen als wij. We vertrekken een half uur later dan gepland omdat we moeten wachten op een vertraagde Koreaan.

Onze eerste stop is het strand van waar je Robben eiland kunt zien. Het is er koud en winderig. We lopen een stukje over het strand en maken foto’s. We rijden door, steeds verder Kaapstad uit. Het is vandaag erg bewolkt en de Tafelberg is niet helemaal zichtbaar. Gelukkig hebben we hem gisteren ook al gezien, toen we van het vliegveld naar het hotel reden. Onze twee gidsen zijn Zuid-Afrikanen. Engels is de voertaal tijdens de reis, maar de gidsen spreken ook een beetje Nederlands. Nou ja, Zuid-Afrikaans. En zoals de gids zei: “Ons syn nie op vakansie. Ons syn op reis!”

De tweede stop is het winkelcentrum. Er moeten veel boodschappen ingeslagen worden om de komende dagen te overleven. Terwijl de gids zijn boodschappen doet, drinken wij een kopje koffie en eten de jongens tosti’s.

De derde stop is de wijnproeverij. Ergens in de buurt van Paarl, in de bergen, mogen we vijf soorten wijn proeven. Twee witte en drie rode. Hoewel het anders, lees duurder, smaakt dan onze supermarktwijnen, ben ik niet echt onder de indruk. Ik had bij vertrek een kurkentrekker ingepakt, maar die ga ik nu nog niet nodig hebben.

We rijden weer een stukje verder. Ergens langs de kant van de weg stoppen we voor de lunch. Een van onze gidsen, die tevens onze kok is, maakt met behulp van drie vrijwilligers een een mum van tijd een heerlijke lunch. Broodje gezond die we zelf mogen samenstellen.

Weer verderop stoppen we nog even voor een plaspauze en koffie. Weer verderop, in het gebied Citrusdal, maken we een stop voor foto’s. We hebben daar een prachtig uitzicht over Zwartland. Dit is het gebied waar de citrusvruchten groeien. Overal zien we sinaasappelbomen.

Vandaag is nog geen drukke dag. Rond vier uur komen we aan bij onze overnachtingsplek. We krijgen instructies over het opzetten van de tent en mogen dan zelf aan de slag. Chris, Stephan en Marijn delen samen een tent.

‘s Avonds krijgen we een echte Zuid-Afrikaanse braai voor gezet. Gebarbecuede kip, aardappelpuree en salade. En natuurlijk rooibosthee, welke uit deze streek komt. Als we tegen acht uur klaar zijn met eten is het pikkiedonker. Er is hier verder niets te doen, dus iedereen duikt meteen zijn tentje in.

1. Erika Koehoorn:
    16 augustus 2018
    Jammer van de wijn maar die kurkentrekker gebruik je deze reis vast nog wel een keer! 🍷
  2. Bri:
    16 augustus 2018