Avenue van de Sfinxen

15 augustus 2017 - Luxor, Egypte

Vandaag hebben we een vrijde dag in Luxor. Deze stad heeft zoveel te bieden dat we een selectie moeten maken van wat we gaan doen. We starten de dag met een lekker ontbijtje en bespreken de mogelijkheden. Gisteravond hebben we de sound- and lightshow in de tempel van Karnak bijgewoond, maar omdat het toen donker was hebben we de tempel niet goed kunnen bekijken. Dus na het ontbijt nemen we een taxi en laten ons vervoeren naar de tempel. Wederom biedt de taxichauffeur aan om op ons te wachten. Komkommertijd zeker. We zeggen dat dat niet hoeft zodat wij de tijd kunnen nemen om alles te bekijken.

We bekijken de tempel op eigen gelegenheid. Gaandeweg wordt het steeds drukker. Hele bussen toeristen worden afgezet en met een gids door de tempel heen geleid. Tot nu toe waren alle plekken die we hebben bezocht rustig, zelfs de piramides in Caïro. Hier in Luxor is dat anders. Ik vermoed dat er hier veel dagjesmensen vanuit de badplaatsen komen die ’s ochtends vroeg massaal in touringcars worden geladen, snel een paar tempels bekijken en dan weer terugracen naar hun all inclusive hotel. De meesten hebben hun badslippers nog aan.

Als we de tempel hebben bekeken lopen we naar de uitgang. En ja hoor, daar staat onze taxichauffeur nog. Wij vragen hem om ons naar het Luxor museum te brengen. Dit is niet zo’n groot museum maar staat vol met prachtige stukken. Volgens de Lonely Planet een “must see”. En inderdaad, we zien prachtige beelden afkomstig uit de tombes van de valleien van de koningen en de koninginnen én uit de tempels. Er liggen zelfs een paar mummies. Het museum is nieuw en ruim opgezet. In dat opzicht dus totaal anders dan het Egyptisch museum in Caïro.

Tegen de tijd dat we het museum gezien hebben is het middagtijd. Bert heeft in de Lonely Planet een leuk restaurant gevonden met een lokale keuken. De taxichauffeur probeert ons over te halen om ergens anders te gaan eten, maar als hij merkt dat wij dat niet willen, brengt ons er toch naar toe. Terwijl wij eten blijft de taxichauffeur in onze buurt. Waarschijnlijk probeert hij van de eigenaar van het restaurant provisie of een gratis maaltijd te bemachtigen.

Na het eten brengt de chauffeur ons terug naar ons hotel. De jongens springen natuurlijk weer meteen het zwembad in. De aardige badmeester heeft vanmorgen al vijf ligbedden voor ons klaargezet zonder dat we daarom gevraagd hebben. Wat een service! Bert en ik gaan de was ophalen bij de wasserij. Alles is weer stralend schoon, zelfs de t-shirts van Chris die ik zelf met geen mogelijkheid meer vlekvrij krijg. Wij duiken vervolgens ook nog even het water in.

Er is nog één ding in Luxor dat de willen zien; de tempel van Luxor. Deze ligt in het centrum van de stad. Omdat het vanmiddag te warm was om na de tempel van Karnak en het museum ook nog eens deze tempel te bezoeken, besluiten we om dit tegen zonsondergang te doen. De zon gaat hier vroeg onder, dus tegen zessen nemen we een taxi  naar het centrum. Natuurlijk staan er voor ons hotel weer hordes taxichauffeurs die ons allemaal mee willen nemen. Wij kiezen een grote, oude taxi uit. Een Peugeot uit de jaren 70 of 80, vol roest en deuken, maar waar we  met z’n allen ruim in kunnen zitten. Kennelijk was deze chauffeur nog niet aan de beurt want er ontstaat een meningsverschil tussen een paar chauffeurs. Ik maak een boze chauffeur duidelijk dat wij de klanten zijn en wij bepalen welke taxi ons vervoert. De chauffeur heet ons welkom in zijn, naar zijn zeggen Lamborghini en rijdt voorzichtig naar het centrum. Wij zijn al lang blij dat we niet door de bodemplaat zakken.

De Luxor tempel staat in verbinding met de Karnak tempel die we eerder vandaag bezochten. Vroeger liep er namelijk een lange rechte weg van de ene naar de andere tempel. Deze weg was aan beide zijden voorzien van honderden sfinxen. Hier is nog maar een klein stukje van behouden gebleven. De rest heeft plaats moeten maken voor huizen en snelwegen. Het wordt snel donker. De tempel is prachtig verlicht en dat levert mooie foto’s op.

Tegenover de tempel zijn winkels en restaurants. Wij eten iets bij een restaurant waar een grote barbecue voor de deur staat en het vlees op de barbecue wordt bereid. Na het eten nemen we een taxi terug naar het hotel, waar we snel nog even wat spullen inpakken. Morgenochtend zullen we Luxor alweer verlaten.