Paniek

3 januari 2022 - Arusha, Tanzania

Tot nu toe verliep de reis voorspoedig. Alles ging volgens planning, alhoewel de communicatie met Tamara en de aan te brengen wijziging in het programma in verband met Lake Manyara soms wat onduidelijk was. Maar gisteren heeft Lion Tours bevestigd dat het gedeelte in Tanzania conform het oorspronkelijke plan kan worden uitgevoerd. Om 7 uur krijg ik al een appje van Andrew van Lion Tours dat hij voor 9 uur bij ons hotel zal zijn. Wij zitten om 9 uur in de lobby met onze ingepakte rugzakken, maar geen Lion Tours. Om 10 uur nog niets. We nemen contact op met Tamara die op haar beurt weer contact zoekt met Lion Tours. Er volgt een aantal uren van onduidelijkheid en chaos. Ze zoeken een auto en komen eraan, dan weer niet, dan was het programma niet duidelijk en dan weer zou de tour pas morgen starten. We hadden een vierdaagse tour geboekt naar Lake Manyara, Serengeti en de Ngorogorokrater en wij nemen er geen genoegen mee dat de tour een dag wordt ingekort. We gaan terug naar onze hotelkamers en bedenken wat we nu moeten doen. We kunnen wachten tot Tamara iets heeft geregeld maar dan zitten we misschien nog een paar dagen in dit hotel en dat vinden we zonde van onze tijd. We geven haar tot 14.00 uur de tijd om iets te regelen. Als ze dan nog niets heeft geregeld gaan we zelf aan de slag. We zijn immers niet voor niets helemaal afgereisd naar Tanzania. In het centrum van Arusha zoeken we een touroperator maar we kunnen niets vinden. Terug in het hotel vragen we de receptioniste of zij weet waar wij iets kunnen boeken. Zij kent wel iemand. Ze belt hem en 10 minuten later staat hij in het hotel. We bespreken de mogelijkheden met hem. Hij biedt ons een tour aan die nagenoeg gelijk is aan de tour die we via Tamara hadden geboekt. Maar omdat we nu een extra dag kwijt zijn in Arusha komt ons programma in de knoei. We besluiten daarom om niet op vrijdag met de shuttle terug naar Nairobi te gaan maar om een vlucht te boeken van Kilimanjaro airport naar Nairobi op zaterdagavond. We kunnen dan in Nairobi meteen overstappen op onze vlucht naar Qatar zondagnacht. Dit scheelt niet alleen tijd maar ook een pcr-test.

Al dat geregel bezorgt ons aardig wat hoofdpijn. Het lijkt erop dat Tamara is opgelicht door Lion Tours. Zij probeert ondertussen wanhopig haar geld terug te krijgen van Lion Tours. Voor ons is het ook nog niet duidelijk wie wat gaat betalen, maar wij vermoeden dat Tamara ons niet terug kan betalen zolang zij haar geld niet terugkrijgt van Lion Tours. Wij twijfelen ondertussen ook aan haar goede bedoelingen. Waarom gaf zij vorige week al aan dat Lake Manyara niet bezocht kon worden terwijl er niets aan de hand is? Probeert zij de tour door Tanzania met een dag in te korten om geld te besparen? Toen ik de reis boekte wist ik dat ik een goede deal te pakken had en waarschijnlijk realiseert Tamara zich nu dat zij de beloofde route eigenlijk niet voor die prijs kan uitvoeren.

‘s Avonds gaan we nogmaals naar het centrum van Arusha om iets te eten. Het restaurant in het hotel is gisteren zo slecht bevallen dat we daar vandaag niet meer willen eten. Naast de supermarkt waar we al eerder zijn geweest is Jungle Bistro. Het ziet er goed uit en het eten smaakte goed. Het is al donker als we uitgegeten zijn. Arusha is ‘s avonds niet veilig dus nemen we een taxi terug naar het hotel.

Maak je reisblog advertentievrij
Ontdek de voordelen van Reislogger Plus.
reislogger.nl/upgrade

1. Jan Olislaegers:
    6 januari 2022
    Ik zeg jullie nog "ER GAAT NIKS BOVEN GRONINGEN"