Olifanten

1 januari 2022 - Amboseli National Park, Kenia

Het nieuwe jaar is voor ons ongemerkt ingetreden. Door de lange reisdag van gisteren lukte het niet om tot 12 uur wakker te blijven. Dus wensen we elkaar een gelukkig nieuwjaar tijdens het ontbijt.

Om 9 uur vertrekken we voor een gamedrive door Amboseli National Park. Het dak van onze Nissan bus gaat weer omhoog. De ingang van het park is maar een klein stukje verderop. Terwijl Dalton de kaartjes koopt worden wij weer bestookt door Masai vrouwen die ons sieraden en andere souvenirs willen verkopen. De vrouwen zijn vasthoudend en lijken het woord ‘no’ niet te begrijpen. Als Dalton de kaartjes heeft rijden we het park in. Amboseli staat bekend om zijn vele grote olifanten met enorme slagtanden. Vanuit het park heb je bovendien prachtig zicht op de Kilimanjaro, de grootste berg van Afrika met zijn eeuwige sneeuw op de top. Het is vandaag erg helder dus de berg is goed te zien.

We zien al snel een olifant. We zien ook het andere gebruikelijke wild zoals zebra’s, wildebeest en de grappige wilde zwijntjes. En we zien ook vandaag weer een cheeta.

In de loop van de ochtend stoppen we bij een luxe resort in het park. Daar is namelijk wifi en we krijgen vandaag de uitslag van onze pcr-testen. We bestellen koffie en proberen verbinding te maken met het internet, maar dat wil niet lukken. Er blijkt een storing te zijn. We wachten een tijdje en uiteindelijk lukt het Chris om toch op het internet te komen. Via zijn telefoon check ik mijn mail maar de uitslag is er nog niet. Naast de uitslag van de coronatesten wachten we ook nog op bericht van Tamara over de aanpassingen van de route in Tanzania. Lake Manyara zou namelijk niet bereikbaar zijn vanwege hevige regenval, waardoor we een extra dag overhebben. Tamara informeert bij haar collega’s in Tanzania en stelt uiteindelijk voor dat we Mount Meru bezoeken. Dat lijkt ons wel wat dus ze gaat dat verder uitzoeken. Ze gaat ook achter de uitslag van de coronatesten aan, want die zouden inmiddels toch al bekend moeten zijn.

Door het gedoe met de internetstoring hebben we lang in het resort gezeten. Amboseli is groot en er is nog veel te zien, dus gaan we verder. We rijden door een moerasachtig gebied waar veel vogels zitten, waaronder veel pelikanen en flamingo’s. Een stuk verderop is een uitkijkpost van waar je een prachtig overzicht hebt over een deel van Amboseli. Het is een flinke klim naar boven, maar als we er eenmaal zijn genieten we van het uitzicht en eten we onze meegenomen lunchpakketjes op.

Als we weer met de oude Nissan onderweg zijn ziet Dalton iets interessants, namelijk afdrukken van leeuwenpoten. Hij volgt  het spoor en na een tijdje zien we aan de rechterkant van het pad een mannetjesleeuw liggen en aan de linkerkant een mannetje en een vrouwtje. We zien ook nog een nijlpaard met een manke voorpoot, giraffen en veel bavianen. Als we weer terugrijden naar de uitgang zien we iets waar we zelfs niet van hadden durven dromen: honderden olifanten die allemaal de weg oversteken. Er lijkt geen einde aan te komen. Grote bullen en moeders met hun jongen, allemaal in families bij elkaar. Wat een prachtige afsluiting van deze gamedrive!

We rijden terug naar ons kamp en zien bij de uitgang nog een grote olifant staan. Als we bij het kamp aankomen krijgt Dalton de uitslag van onze coronatesten. Allemaal negatief, dus we mogen morgen de grens over naar Tanzania. Hij maakt een hotspot met zijn telefoon zodat de uitslag naar ons geappt kan worden.

Stephan voelt zich ondertussen niet zo lekker. Hij ziet bleek en moet overgeven. Hij probeert nog wat witte rijst te eten bij het avondeten maar dat lukt niet. Laten we hopen dat hij zich morgen weer wat beter voelt want dan staat er een ochtendwandeling op het programma.

1. Erika Koehoorn:
    3 januari 2022
    Mooie verhalen weer Jolanda! Veel plezier nog!
  2. Liselot:
    3 januari 2022
    Weer ontzettend leuk te lezen, Jolanda !!
    Veel plezier nog !

Liselot
  3. Ron van Dijk:
    3 januari 2022
    Mooi verhaal en mooie foto's indrukwekkend.
    veel plezier verder.
    Ron