Lekke boot

21 februari 2020 - Boven Suriname, Suriname

Alweer onze laatste dag op Isadou. Deze ochtend zijn we nog vrij om van deze prachtige plek te genieten. Om acht uur staat ons ontbijt klaar en daarna duiken de jongens natuurlijk meteen weer de rivier in. Bert en ik lezen nog wat en pakken de rugzakken weer in. Er is wat onduidelijkheid ontstaan over het tijdstip van vertrek. De gids, die gisteren een belangrijke minister moest ontvangen in zijn dorp, heeft zich niet meer laten zien. Gisteren heeft hij ons verteld dat de lunch om 12 uur zou zijn en dat we om 2 uur zouden vertrekken met de boot. De dag daarvoor noemde hij andere tijden. Om 12 uur zit iedereen weer aan tafel, maar de lunch wordt pas om 1 uur gebracht. Tegen 2 uur stappen we met z’n allen in de roze korjaal van Isadou en worden we terug gevaren naar Atjoni. Op de heenweg hadden wij met z’n vijven een korjaal. Achteraf hoorden we dat die eigenlijk niet voor ons was bedoeld maar voor een groep Duitsers die later aankwamen op het eiland. Hoe dan ook, de heenweg verliep heerlijk relaxt. Hoe anders is dat nu. We zitten drie aan drie op houten bankjes die eigenlijk voor twee personen bedoeld zijn. De rugleuningen, die je eruit kunt schuiven bij het in- en uitstappen, passen niet goed zodat je op moet passen dat je niet achterover valt. En tot overmaat van ramp maakt de boot water. Hij is op meerdere plaatsen lek. Na een paar minuten varen leggen we al bij een zandbank. Er wordt iets gedaan met spijkers waardoor het water uit de boot kan lopen. Het laagje water verdwijnt niet helemaal, maar we kunnen weer verder. Weer een stukje verderop leggen we aan bij een dorpje. Ik was even in de veronderstelling dat daar wellicht een andere korjaal voor ons klaar lag, maar tot mijn verbazing staat onze gids daar. Hij springt in de boot en vaart mee naar Atjoni.

Na zo’n drie kwartier varen komen we aan in Atjoni. Het is er weer druk. Busjes staan klaar om de mensen verder te vervoeren. We nemen afscheid van de mensen waarmee we de afgelopen twee dagen hebben opgetrokken. Het leuke van dit soort reizen is dat je veel gelijkgestemde reizigers tegenkomt met wie je ervaringen kunt uitwisselen. Onze chauffeur staat al een hele tijd te wachten. Dat is niet zo gek, want we zijn twee uur te laat vertrokken uit Isadou. Hij brengt ons samen met twee oudere Nederlands terug naar Paramaribo, waar we tegen 6 uur aankomen. We worden afgezet bij guesthouse Twenty4, wat al een beetje als thuis begint te voelen.

We eten vanavond bij Souposo, verderop in de straat. De afgelopen dagen is er steeds voor ons gekookt. Dat was heerlijk, maar wel een beetje eentonig. Kip met rijst en kousenband. Het is lekker om nu eens iets anders te kunnen kiezen, zoals varkenshaas. Tijdens het eten bespreken we de volgende reis. Zullen we maar gewoon terug gaan naar Suriname? Het is hier zo leuk. En dan meteen de beide Guyana’s meepakken?

1. Jan Olislaegers:
    22 februari 2020
    Jammer voor jullie, maar het avontuur in het mooie Suriname zit er weer bijna op.
    Geniet nog van de laatste dag en een goede terugreis gewenst.