Koningsgraven

14 augustus 2017 - Luxor, Egypte

We hebben deze ochtend een vol programma. Dat kan ook niet anders, we zijn immers een Luxor, veruit de belangrijkste stad wanneer het aankomt op de Egyptische geschiedenis. Deze stad, vroeger Thebe genaamd, was destijds niet alleen de hoofdstad van Egypte, maar ook het religieuze centrum van het land. Hier werden belangrijke tempels gebouwd en Farao’s begraven.

We bezoeken vandaag de Westbank, het woestijngebied ten westen van de Nijl. Hier liggen de valleien van de koningen en de koninginnen. Als eerste bezoeken we de vallei van de koningen. Tegen de rotswand zijn 62 tombes van Farao’s. Nummer 62 is die van Toetanchamon, de meest recente ontdekking, inmiddels ook al weer bijna 100 jaar geleden. Als je een entreekaartje voor de vallei koopt mag je drie tombes naar keuze bezoeken, behalve die van Seti I en die van Toetanchamon. Voor deze twee moet je extra betalen. Die van Seti omdat hij zo mooi en groot is en die van Toetanchamon omdat hij zo populair is, terwijl het eigenlijk weinig voorstelt. Koning Toet was nou eenmaal geen belangrijke Farao in zijn tijd!

Wij bezoeken als eerste de tombe van Merenptah en vervolgens die van Ramses IV. De eerste tombe is de grootste maar de tweede was veel mooier gedecoreerd en prachtig behouden gebleven. De derde tombe die we bezoeken is een kleine tombe, direct bij de ingang. Het is de tombe van Ramses XII. Dit is de eerste die ooit ontdekt is. Hij is niet zo groot en stelt niet zo veel voor en wordt daarom nog maar door weinig mensen bezocht. Dit heeft zijn voordelen, vooral als je even een paar foto’s wilt maken. In de tombes mogen geen foto’s worden gemaakt, maar de toezichthouder van deze tombe wil wel even een oogje dichtknijpen, mits hij hiervoor een financiële compensatie ontvangt. Wij stoppen hem een biljet in de handen en fotograferen en filmen erop los.

De tweede bestemming is de tempel van Hatshepsut. Deze vrouwelijke Farao heeft de tempel laten bouwen, maar na haar overlijden heeft haar stiefzoon, Tuthmosis III, de tempel uit boosheid gesloopt. Gelukkig kwam er in 1975 een Nederlands project en is de tempel herbouwd. Het ziet er mooi uit, gelegen tegen de rotswand nabij de vallei van de koninginnen. We kijken er even rond en maken foto’s, maar door de hoge temperatuur is het ondoenlijk om er al te lang te blijven.

De gids neemt ons vervolgens mee naar een Albast fabriek. Albast is een steensoort die vroeger al gebruikt werd om potten van te maken waarin de ingewanden van een mummie bewaard werden. Wij kijken toe hoe de Albast verwerkt wordt tot een vaas of pot, maar het is duidelijk dat dit alleen maar een verkoopbezoekje is. We worden verzocht rond te kijken in de winkel, maar we verlaten de zaak weer zonder iets te kopen. Boze gezichten, zowel van de verkopers als van de gids die nu zijn provisie mis loopt. Irritant is dat, deze bezoekjes die in een programma worden ingelast, enkel en alleen uit financieel oogpunt. Zonde van de tijd, wij bekijken liever het echte Egypte.

Het laatste wat we bezoeken zijn de Kolossen van Memnon. Dit zijn twee enorme beelden die zijn overgebleven van de dodentempel van Amenhotep III. We zetten ze op de foto terwijl we de verkopers van ons afslaan. Gelukkig arriveert er op dat moment een grote bus met toeristen waarop de verkopers zich storten.

We worden teruggebracht naar ons hotel. We gaan wat eten in een restaurantje dat we gisteren zagen. We zijn de enige klanten. We moeten lang wachten maar de eigenaar heeft zeker zijn best gedaan om het ons naar de zin te maken. Na het eten duiken de jongens in het zwembad en brengen Bert en ik eindelijk de was naar de wasserij. Daarna duiken wij ook het zwembad in. We bestellen een flesje Egyptische witte wijn en drinken deze bij het zwembad op. Nou ja, niet helemaal, dat lukt ons niet. De rest gaat mee naar de kamer.

Als je in Luxor bent moet je de sound- and lightshow gezien hebben. Dit is een show die dagelijks wordt opgevoerd in de tempel van Karnak. Wij laten ons er heen brengen door een taxi. De taxichauffeur, die het kennelijk niet druk heeft, biedt aan om op ons te wachten. Ik verklaar hem voor gek maar na ruim een uur staat hij inderdaad nog op dezelfde plek.

De sound- and lightshow valt mij een beetje tegen. Het werd op een theatrale manier gebracht en was niet altijd goed te volgen. Wij hebben de toegangskaarten gewoon zelf geregeld en dan betaal je ongeveer € 5,00 per persoon, maar als je dit via een reisorganisatie doet ben je € 27,00 per persoon kwijt, en dat is het absoluut niet waard.

Onze trouwe chauffeur brengt ons terug naar het hotel. We eten een kleinigheidje en rollen dan vermoeid onze nesten in.