Kerstvakantie in de tropen

27 december 2021 - Nairobi, Kenia

In Winschoten is de gevoelstemperatuur vandaag -14. Gelukkig hebben wij maanden geleden al een reis naar Kenia en Tanzania geboekt. Even leek de corona pandemie roet in het eten te gooien, maar tot onze grote opluchting vertelden Mark en Hugo ons tijdens de laatste persconferentie dat we op vakantie mogen, mits we ons aan de regels van het vakantieland houden. Eén van die regels is dat je een negatieve PCR-test moet kunnen tonen, dus hebben wij ons vrijdagavond nog laten testen. Zaterdagochtend ontvingen we allemaal goed bericht, dus de reis kan doorgaan.

We laten Catoo, Ferro en Napoleon achter bij opa en oma, krabben het ijs van de autoruit en rijden richting Schiphol. Hoewel de drukte meevalt, duurt het inchecken lang. Qatar Airways heeft maar weinig incheckbalies open. De paspoortcontrole verloopt snel en om de thuis al ingevulde gezondheidsverklaringen wordt niet gevraagd. Eerst nog een bezoekje aan Mcdonald's en dan naar gate D4 voor boarding. Als het vliegtuig al richting de startbaan taxiet wordt er plotseling omgeroepen dat we teruggaan naar de gate in verband met een medisch noodgeval. Nadat de betreffende persoon van boord is duurt het nog zeker een uur voordat de bagage van die persoon ook uit het vliegtuig is gehaald. Met veel vertraging vertrekken we uiteindelijk naar Doha. Later horen we dat het medische noodgeval een gevalletje vliegangst was. Iemand flipte compleet, begon te hyperventileren en moest koste wat kost het vliegtuig uit. De eerste vlucht verloopt ondanks de vertraging voorspoedig. Om al een beetje in de safarimood te komen kijk ik The Lion King.

In Doha moeten we haasten om het volgende vliegtuig te halen. Gelukkig gaat het allemaal net goed. Om 7 uur in de ochtend landen we in Nairobi. Daar begint het wachten. Wegens corona moet iedereen iets laten zien. Wat precies is ons niet duidelijk. We moesten voor vertrek een PCR-test laten doen, dus wij stonden in de rij te wachten met ons negatieve testresultaten. Daarnaast moest er nog een QR-code aangevraagd worden bij de Keniaanse overheid die je krijgt als je geen klachten hebt. Dat hadden we op Schiphol nog geregeld. Er staan drie rijen met toeristen naast elkaar en maar een mannetje om alles te controleren. Als wij eindelijk aan de beurt zijn scant hij de QR code op onze telefoons maar de negatieve PCR-testen hoeft hij niet te zien. In plaats daarvan vraagt hij om onze gele vaccinatieboekjes. Ik laat hem de pagina’s met de Pfizerstempels zien en hij is tevreden. We mogen doorlopen naar de douane. Daar wordt ons e-visum gecontroleerd en krijgen we een stempel in ons paspoort. Een stukje verderop halen we onze bagage van de band en lopen we naar buiten waar we worden opgewacht door Tamara, de dame van de Keniaanse reisorganisatie waar ik de safari heb geboekt.

Met twee auto’s worden we naar het appartement in de wijk Killimani gebracht. Ik heb daar voor de eerste nacht een penthouse geregeld met een prachtig uitzicht over Nairobi. We zijn eigenlijk veel te vroeg maar de schoonmaakster maakt het appartement snel in orde.

Nairobi is een noodzakelijk kwaad. Een vreselijke, onveilige stad waar je landt als je Kenia wilt bezoeken. Gelukkig is de wijk Killimani een van de betere wijken. Hier kun je wel rustig over straat lopen zonder belaagd of beroofd te worden. Wij lopen naar een winkelcentrum een stukje verderop waar we een broodje eten en boodschappen doen voor het avondeten en het ontbijt morgenochtend. Bij een lokale supermarkt kopen we mango’s en passievruchten. We nemen ons voor om vandaag niet veel meer te doen. Het waren twee lange reisdagen en morgen moeten we alweer om half 8 klaar staan voor onze safari.

1. Marian Olislaegers:
    27 december 2021
    Leuk hoor en wat een onderneming!
    Fijne vakantie samen. Geniet ervan.
  2. Erika Koehoorn:
    27 december 2021