De Big Five

28 december 2021 - Masai Mara Game Reserve, Kenia

Gisteren waren we nog zo vermoeid van de reis dat we ons bed zijn ingerold zonder de wekker te zetten. Gelukkig word ik op tijd wakker want we worden al om 7.40 uur opgehaald. We eten onze Keniaanse reuzecroissants die we gisteren bij een bakker hebben gekocht. Het water voor de thee laten we vijf minuten goed doorkoken om te voorkomen dat we last krijgen van onze darmen. Tamara is er op tijd, maar de tweede auto laat een tijdje op zich wachten. Als het busje met chauffeur en een andere man, waarschijnlijk de baas van de reisorganisatie, aan komt rijden, wordt ons meteen verteld dat de reis een beetje moet worden aangepast. Lake Manyara in Tanzania is namelijk niet bereikbaar vanwege hevige regenval. Nu dit onderdeel van de reis komt te vervallen houden we dus een dag over. We besluiten om Lake Naivasha in Kenia in het programma in te passen. Als alles is besproken en doorgenomen vertrekt ons busje. Het duurt een tijdje voordat we Nairobi uit zijn. Overal worden nieuwe wegen aangelegd. Zeventien jaar geleden waren Bert en ik hier ook, maar Nairobi is flink veranderd, in positieve zin.

We rijden langs de riftvallei, die helemaal van Israël naar Mozambique loopt. We stoppen daar om foto’s te maken een stukje verderop stoppen we om wat te drinken. We kunnen nog even gebruik maken van wifi. Volgens onze gids is hoeven we daar de komende dagen niet op rekenen. Afkicken van social media dus. En inderdaad, als we na een paar uur weer stoppen voor de lunch is er inderdaad geen wifi meer.

Na de lunch rijden we verder richting Masai Mara. Onderweg zien we veel uit de kluiten gewassen bavianen, een giraf en een aantal buffels. Overal lopen Masai en hun kuddes koeien, geiten en schapen. We komen een paar auto’s tegen met schapen die zijn vastgebonden op het dak.

In de loop van de middag komen we aan bij ons kamp, Ecologde MitiMingi, een eenvoudig kamp met vaste tenten, een eetzaal en een bar. We kunnen even rustig aan doen, maar om half vijf moeten we weer verzamelen voor onze eerste gamedrive. We gaan de Masai Mara op en vallen meteen met onze neus in de boter. Zebra’s, wildebeest, impala’s, giraffen en dan…vier cheeta`s die relaxt onder een boom liggen. Prachtig om te zien. Onze auto kan heel dichtbij komen en we kunnen prachtige foto’s maken. De gids vertelt ons dat het een moeder met haar drie welpen is. Een stukje verderop is het weer prijs: drie leeuwinnen die in de bosjes liggen. Ook deze mooie dames kunnen we van dichtbij op de foto krijgen. Omdat het park om zes uur sluit rijden we na het zien van de leeuwen weer terug. En dan is het opnieuw raak: we zien in de verte een kudde olifanten. Onze gids bedenkt zich geen moment. Over het officiële pad naar de olifanten rijden zou te lang duren, dus hij gaat dwars over de savanne heen. Het niet bestaande pad is zo schuin dat we even  bang zijn dat de auto gaat kantelen. Maar het gaat goed en hij weet zijn busje zo te manoeuvreren dat hij voor de andere busjes met toeristen komt te staan. De kudde olifanten bestaat uit een aantal vrouwtjes met jongen en twee mannelijke pubers die voor onze ogen uitvechten wie de sterkte is. Een ‘friendly fight’ noemt onze gids het. Terwijl we naar de stoeiende puber olifanten kijken zien we plotseling in het water een viertal nijlpaarden liggen. Na al dat moois te hebben gezien moeten we nog even haasten om op tijd bij de uitgang te zijn.

De big five bestaat uit de olifant, de neushoorn, de leeuw, het jachtluipaard en de buffel. Drie gezien en dus nog twee te gaan. Morgen gaan we de hele dag de Mara op, dus wie weet.